menu

Secondary II (Lycée)

Back
The French Secondary II programmes (Lycée) cater for pupils from the age of 14 to 18. The programme is taught in French and follows the French Education Nationale curriculum.

Find details about the Education Nationale here.
  • A word from the Head of Section
  • Description
  • Downloads
Je vous propose, au lycée de l’Institut International de Lancy, une formation complète, c’est à dire à la fois scolaire, culturelle et citoyenne.

La grande qualité académique de notre enseignement permet de viser le meilleur pour chacun. Comme l’excellence s'atteint avec l’élève, l’équipe enseignante, utilisant pleinement les potentialités d’un bâtiment à l’architecture innovante, met en oeuvre une pédagogie attractive, qui développe le plaisir de découvrir, d’apprendre et de développer ses compétences. Qualité d’enseignement et attractivité des pratiques se traduisent dans les résultats élevés obtenus par nos élèves au baccalauréat français, qui n’empêchent pas de mettre l’accent sur les compétences du XXIe siècle, comme la résolution de problèmes, le travail collaboratif, l’oral, la créativité et les compétences socio-émotionnelles.

En outre, je considère que notre mission ne se limite pas à faire obtenir un diplôme. Aussi des compléments d’enseignement, qui font avec le tutorat professeur-élève partie intégrante de la personnalisation du parcours scolaire, sont-ils offerts à chacun, en fonction de son projet. Ils permettent  de trouver une réponse à ses besoins, qu’ils soient de soutien ou de perfectionnement, et d’assurer ainsi par la suite une meilleure réussite dans l’enseignement supérieur.

Par ailleurs, étant donné que l’accent est mis, dans toutes les filières, sur l’apprentissage des Langues Vivantes Etrangères, nos élèves peuvent profiter pleinement de la reconnaissance internationale du baccalauréat français pour aller étudier au meilleur endroit pour eux, où qu’il soit dans le monde. Celui-ci est déterminé par notre travail d’orientation, qui s’appuie sur des rencontres, des partenariats avec de grandes universités européennes et une offre de test psychométrique et d’un suivi individualisé avec nos propres conseillers d’orientation.

Notre école internationale cherche à développer des individus épanouis et des citoyens responsables et j’accorde donc une grande place à la culture générale, avec des spectacles, de nombreuses rencontres avec des écrivains, metteurs en scène, comédiens, etc., des conférences ou des sorties pédagogiques.

Je vous recevrai avec plaisir, si vous vous reconnaissez dans ce projet pédagogique, afin de détailler davantage notre démarche et vous faire visiter notre campus.

Yannick Jacomme, Directeur du Secondaire français
Lycée - Baccalauréat français

The French Lycée is comprised of students of various nationalities. The programme is taught in French but can include the acquisition of English at mother-tongue level.

The syllabus is determined by the French Education Nationale curriculum and prepares students for the French Baccalaureate. The diploma is recognised in all European Union countries and throughout the world due to its reputation of excellence and the well-grounded general knowledge it provides.

The French Baccalaureate is recognised by Swiss universities. Specific conditions regarding the number of points to be obtained for admission are determined and revised on an annual basis. Every year in January, the Conférence des hautes écoles publishes a summary of conditions on its website swissuniversities which has a specific page dedicated to the French Baccalaureate. Conditions vary from one university to another and apply to the academic year following their publication.

The Baccalaureate programme is comprised of twelve subjects and includes learning at least two foreign languages.

At the end of the Seconde, defined as a preparation year prior to the two-year baccalaureate programme, students choose three specialty subjects, depending on their aims or abilities.

At IIL, students are provided with a selection of 8 possible speciality subjects:

  • Art;

  • History, Geography, Geopolitics & Political Science;

  • Human Sciences, Literature & Philosophy;

  • English Language & Literature;

  • Mathematics;

  • Economic & Social Sciences;

  • Physics & Chemistry;

  • Earth & Life Sciences.


In accordance with the spirit of the baccalaureate reforms and to benefit students, IIL is keen not to recreate the former "ES", "L" and "S" tracks. Students are therefore allowed to combine the subjects of their choice among those available, provided that the number of students registered for this combination is sufficient.

As from Seconde, students can choose to study an optional subject among Latin, a third foreign language (German, English, Chinese, Spanish, Italian), Art (if not selected as a specialty) or Cinema & Audiovisual Media. In Terminale, additional optional courses are also available: advanced Maths, additional Maths or Law & Major Global Challenges.

Examinations


Students obtain their baccalaureate based on the results of examinations taken in Première and Terminale as follows: marks obtained on school reports count for 10%, continuous assessments for 30%, and final exams for 60%.

Therefore, students are assessed continuously throughout the two-year programme.

There is no eliminatory mark. Candidates are granted a pass for an average of 10 out of 20 marks. An AB (Assez Bien/Cum laude) distinction is granted for marks from 12 to 14, a B (Bien/Good) distinction for marks between 14 and 16 and TB (Très Bien/Very Good) distinction for marks over 16 out of 20.

For an average mark between 8 and 10, candidates are given the opportunity for a retake in the form of an oral examination on two disciplines of their choice.

The report card issued by IIL to students during the three years spent in the Lycée can compensate for a below par performance in their exams.
  • Mot du responsable
    Je vous propose, au lycée de l’Institut International de Lancy, une formation complète, c’est à dire à la fois scolaire, culturelle et citoyenne.

    La grande qualité académique de notre enseignement permet de viser le meilleur pour chacun. Comme l’excellence s'atteint avec l’élève, l’équipe enseignante, utilisant pleinement les potentialités d’un bâtiment à l’architecture innovante, met en oeuvre une pédagogie attractive, qui développe le plaisir de découvrir, d’apprendre et de développer ses compétences. Qualité d’enseignement et attractivité des pratiques se traduisent dans les résultats élevés obtenus par nos élèves au baccalauréat français, qui n’empêchent pas de mettre l’accent sur les compétences du XXIe siècle, comme la résolution de problèmes, le travail collaboratif, l’oral, la créativité et les compétences socio-émotionnelles.

    En outre, je considère que notre mission ne se limite pas à faire obtenir un diplôme. Aussi des compléments d’enseignement, qui font avec le tutorat professeur-élève partie intégrante de la personnalisation du parcours scolaire, sont-ils offerts à chacun, en fonction de son projet. Ils permettent  de trouver une réponse à ses besoins, qu’ils soient de soutien ou de perfectionnement, et d’assurer ainsi par la suite une meilleure réussite dans l’enseignement supérieur.

    Par ailleurs, étant donné que l’accent est mis, dans toutes les filières, sur l’apprentissage des Langues Vivantes Etrangères, nos élèves peuvent profiter pleinement de la reconnaissance internationale du baccalauréat français pour aller étudier au meilleur endroit pour eux, où qu’il soit dans le monde. Celui-ci est déterminé par notre travail d’orientation, qui s’appuie sur des rencontres, des partenariats avec de grandes universités européennes et une offre de test psychométrique et d’un suivi individualisé avec nos propres conseillers d’orientation.

    Notre école internationale cherche à développer des individus épanouis et des citoyens responsables et j’accorde donc une grande place à la culture générale, avec des spectacles, de nombreuses rencontres avec des écrivains, metteurs en scène, comédiens, etc., des conférences ou des sorties pédagogiques.

    Je vous recevrai avec plaisir, si vous vous reconnaissez dans ce projet pédagogique, afin de détailler davantage notre démarche et vous faire visiter notre campus.

    Yannick Jacomme, Directeur du Secondaire français
  • Description
    Lycée - Baccalauréat français

    The French Lycée is comprised of students of various nationalities. The programme is taught in French but can include the acquisition of English at mother-tongue level.

    The syllabus is determined by the French Education Nationale curriculum and prepares students for the French Baccalaureate. The diploma is recognised in all European Union countries and throughout the world due to its reputation of excellence and the well-grounded general knowledge it provides.

    The French Baccalaureate is recognised by Swiss universities. Specific conditions regarding the number of points to be obtained for admission are determined and revised on an annual basis. Every year in January, the Conférence des hautes écoles publishes a summary of conditions on its website swissuniversities which has a specific page dedicated to the French Baccalaureate. Conditions vary from one university to another and apply to the academic year following their publication.

    The Baccalaureate programme is comprised of twelve subjects and includes learning at least two foreign languages.

    At the end of the Seconde, defined as a preparation year prior to the two-year baccalaureate programme, students choose three specialty subjects, depending on their aims or abilities.

    At IIL, students are provided with a selection of 8 possible speciality subjects:

    • Art;

    • History, Geography, Geopolitics & Political Science;

    • Human Sciences, Literature & Philosophy;

    • English Language & Literature;

    • Mathematics;

    • Economic & Social Sciences;

    • Physics & Chemistry;

    • Earth & Life Sciences.


    In accordance with the spirit of the baccalaureate reforms and to benefit students, IIL is keen not to recreate the former "ES", "L" and "S" tracks. Students are therefore allowed to combine the subjects of their choice among those available, provided that the number of students registered for this combination is sufficient.

    As from Seconde, students can choose to study an optional subject among Latin, a third foreign language (German, English, Chinese, Spanish, Italian), Art (if not selected as a specialty) or Cinema & Audiovisual Media. In Terminale, additional optional courses are also available: advanced Maths, additional Maths or Law & Major Global Challenges.

    Examinations


    Students obtain their baccalaureate based on the results of examinations taken in Première and Terminale as follows: marks obtained on school reports count for 10%, continuous assessments for 30%, and final exams for 60%.

    Therefore, students are assessed continuously throughout the two-year programme.

    There is no eliminatory mark. Candidates are granted a pass for an average of 10 out of 20 marks. An AB (Assez Bien/Cum laude) distinction is granted for marks from 12 to 14, a B (Bien/Good) distinction for marks between 14 and 16 and TB (Très Bien/Very Good) distinction for marks over 16 out of 20.

    For an average mark between 8 and 10, candidates are given the opportunity for a retake in the form of an oral examination on two disciplines of their choice.

    The report card issued by IIL to students during the three years spent in the Lycée can compensate for a below par performance in their exams.
  • Downloads
Follow us!
Find out what’s happening at IIL via social media
Cookies
Our website uses cookies to improve your experience and provide you with relevant and appropriate content. By continuing to browse the site, you accept their use and application. For more information, please read our terms of use.
Our terms of use