menu

Secondary I (Collège)

Back
The French Secondary I section (Collège) caters for students aged 11 to 15. The programmes are taught in French and follow the French Education Nationale curriculum.

Find the Education Nationale curriculum at http://eduscol.education.fr (Path : Socle commun > Collège).
  • Mot du responsable
  • Description
  • Downloads
Bienvenue sur la page du Secondaire 1 français de l’Institut International de Lancy.

Ma vision du collège est celle d’un lieu d’accueil qui favorise le développement harmonieux des élèves dans cette période cruciale de leur existence qu’est l’adolescence. De la sortie de l’enfance à l’entrée dans l’âge adulte, cette période est celle de l’affirmation de soi, des découvertes et de l’apprentissage de l’autonomie, mais aussi de certains dangers.

Je considère donc tout d’abord que le développement personnel doit y occuper une place prépondérante, par le travail sur la connaissance et l’image positive de soi, mais aussi par l’aménagement d’espaces et de moments d’expression, aussi nombreux et variés que possible.

Je suis également attaché au développement de la dimension sociale et citoyenne, par l’ouverture aux autres et la responsabilisation.

L’enjeu est enfin d’assurer le développement scolaire, avec la nécessité de réussir l’entrée dans cette nouvelle étape de la scolarité que représente le Collège et de préparer l’orientation vers la suivante. La mise en confiance et le maintien du plaisir d’apprendre en sont pour moi le clés.

A la tête de cette partie du collège français depuis le mois de juillet, je placerai cette année sous la signe de l’écoute et de la rencontre, des élèves, des parents et des enseignants, afin de faire en sorte que chacun se sente bien dans sa relation avec le Collège.

Pour le reste j’ai confiance dans la vitalité, la créativité et la sensibilité des élèves pour faire du collège un beau lieu de vie!

Yannick Jacomme, Responsable du secondaire français

Collège - Diplôme National du Brevet : 6e-5e-4e-3e


Students of more than 30 nationalities currently attend classes at secondary level, a reflection of the international identity of the school. Lessons are taught in French but are open to non mother-tongue students who can take classes in French as a foreign language to help their assimilation into the programme. English is available at mother-tongue level and those who wish to can study a variety of other subjects in English.

The teaching programme follows the French system. Students aiming to take the French Baccalaureate can sit the Diplôme National du Brevet examination at the end of their year in the « Classe de 3e » (15 years old).

Equivalences are determined for students coming from or transferring to an external system.

Access to State schools at middle school (collège) level


Students who have followed the Swiss educational system or have attended local schools in the Canton of Geneva are accepted at the Institut International de Lancy. They will be admitted into the class best adapted to their educational needs.

Likewise, students from our private school can transfer into the Swiss educational system and to schools in the Canton of Geneva. They are generally placed in the class corresponding to their age, the latter being the determining factor.

In the « Classe de 4e » (14-15 years old),  students aiming to take the Swiss maturity diploma receive specific preparation geared to their entry into the Swiss system. An agreement between the Geneva association of private schools (AGEP - Association Genevoise des Ecoles Privées) and the Geneva department of education  (DIP - Département de l'Instruction Publique) allows students to transfer directly into the public system based on the grades achieved at IIL.

Organisation of the French middle school


Classes take place on Mondays, Tuesdays, Thursdays and Fridays from 8:15 am to 3:20 pm and Wednesday mornings from 8:15 am to 12:35 am. There are no lessons on Wednesday afternoons. Students are encouraged to attend supervised after-school study periods, available every afternoon from 3:20 pm to 4:20 pm with a possible extension until 6:00 pm.

The Collège represents the transition from Primary school where teaching is based on basic skills and knowledge, and high school (lycée) which offers specialisation fields  ensuring access to tertiary studies.

The teaching in the Collège aims to assist students to adapt gradually to the specific methods of Secondary education, to reinforce and acquire more in-depth basic knowledge. New subjects are introduced and students receive guidance to assist them in their choice of academic studies or career orientation.

The ten core fields of study are taught by subject specialists, thus allowing students to explore different teaching styles which correspond to the personality of the teacher and to the specific methodology of each subject.

According to the framework of Education Nationale, the fundamental skills and areas of knowledge are defined under seven pillars :

  1. Proficiency in the French language.

  2. Acquisition of a foreign language*

  3. Principles of Mathematics, Science and Technology

  4. Proficiency in IT

  5. Humanist culture

  6. Citizenship and social skills

  7. Autonomy and initiative


*At IIL, fundamental skills and knowledge are further enhanced by the teaching of two foreign languages from the start of the Secondary I programme (6e), namely English and German. Students may opt to study Spanish instead of German from the « Classe de 4e ». Latin is offered as an additional option.

A range of ICT (1 to 1 iPads, mobile classrooms, interactive whiteboards) supports the development of 21st century skills.
  • Mot du responsable
    Bienvenue sur la page du Secondaire 1 français de l’Institut International de Lancy.

    Ma vision du collège est celle d’un lieu d’accueil qui favorise le développement harmonieux des élèves dans cette période cruciale de leur existence qu’est l’adolescence. De la sortie de l’enfance à l’entrée dans l’âge adulte, cette période est celle de l’affirmation de soi, des découvertes et de l’apprentissage de l’autonomie, mais aussi de certains dangers.

    Je considère donc tout d’abord que le développement personnel doit y occuper une place prépondérante, par le travail sur la connaissance et l’image positive de soi, mais aussi par l’aménagement d’espaces et de moments d’expression, aussi nombreux et variés que possible.

    Je suis également attaché au développement de la dimension sociale et citoyenne, par l’ouverture aux autres et la responsabilisation.

    L’enjeu est enfin d’assurer le développement scolaire, avec la nécessité de réussir l’entrée dans cette nouvelle étape de la scolarité que représente le Collège et de préparer l’orientation vers la suivante. La mise en confiance et le maintien du plaisir d’apprendre en sont pour moi le clés.

    A la tête de cette partie du collège français depuis le mois de juillet, je placerai cette année sous la signe de l’écoute et de la rencontre, des élèves, des parents et des enseignants, afin de faire en sorte que chacun se sente bien dans sa relation avec le Collège.

    Pour le reste j’ai confiance dans la vitalité, la créativité et la sensibilité des élèves pour faire du collège un beau lieu de vie!

    Yannick Jacomme, Responsable du secondaire français
  • Description

    Collège - Diplôme National du Brevet : 6e-5e-4e-3e


    Students of more than 30 nationalities currently attend classes at secondary level, a reflection of the international identity of the school. Lessons are taught in French but are open to non mother-tongue students who can take classes in French as a foreign language to help their assimilation into the programme. English is available at mother-tongue level and those who wish to can study a variety of other subjects in English.

    The teaching programme follows the French system. Students aiming to take the French Baccalaureate can sit the Diplôme National du Brevet examination at the end of their year in the « Classe de 3e » (15 years old).

    Equivalences are determined for students coming from or transferring to an external system.

    Access to State schools at middle school (collège) level


    Students who have followed the Swiss educational system or have attended local schools in the Canton of Geneva are accepted at the Institut International de Lancy. They will be admitted into the class best adapted to their educational needs.

    Likewise, students from our private school can transfer into the Swiss educational system and to schools in the Canton of Geneva. They are generally placed in the class corresponding to their age, the latter being the determining factor.

    In the « Classe de 4e » (14-15 years old),  students aiming to take the Swiss maturity diploma receive specific preparation geared to their entry into the Swiss system. An agreement between the Geneva association of private schools (AGEP - Association Genevoise des Ecoles Privées) and the Geneva department of education  (DIP - Département de l'Instruction Publique) allows students to transfer directly into the public system based on the grades achieved at IIL.

    Organisation of the French middle school


    Classes take place on Mondays, Tuesdays, Thursdays and Fridays from 8:15 am to 3:20 pm and Wednesday mornings from 8:15 am to 12:35 am. There are no lessons on Wednesday afternoons. Students are encouraged to attend supervised after-school study periods, available every afternoon from 3:20 pm to 4:20 pm with a possible extension until 6:00 pm.

    The Collège represents the transition from Primary school where teaching is based on basic skills and knowledge, and high school (lycée) which offers specialisation fields  ensuring access to tertiary studies.

    The teaching in the Collège aims to assist students to adapt gradually to the specific methods of Secondary education, to reinforce and acquire more in-depth basic knowledge. New subjects are introduced and students receive guidance to assist them in their choice of academic studies or career orientation.

    The ten core fields of study are taught by subject specialists, thus allowing students to explore different teaching styles which correspond to the personality of the teacher and to the specific methodology of each subject.

    According to the framework of Education Nationale, the fundamental skills and areas of knowledge are defined under seven pillars :

    1. Proficiency in the French language.

    2. Acquisition of a foreign language*

    3. Principles of Mathematics, Science and Technology

    4. Proficiency in IT

    5. Humanist culture

    6. Citizenship and social skills

    7. Autonomy and initiative


    *At IIL, fundamental skills and knowledge are further enhanced by the teaching of two foreign languages from the start of the Secondary I programme (6e), namely English and German. Students may opt to study Spanish instead of German from the « Classe de 4e ». Latin is offered as an additional option.

    A range of ICT (1 to 1 iPads, mobile classrooms, interactive whiteboards) supports the development of 21st century skills.
  • Downloads
Follow us!
Find out what’s happening at IIL via social media
Cookies
Our website uses cookies to improve your experience and provide you with relevant and appropriate content. By continuing to browse the site, you accept their use and application. For more information, please read our terms of use.
Our terms of use